Тонування оптики своїми руками дозволяє заощадити кошти, але перш ніж приступати до процедури, слід ознайомитися з законодавством. Деякі види тонування заборонені, тому автовласникові можуть загрожувати значні штрафи. Крім того, щоб правильно затонувати фари, потрібно знати технологію.
Переваги та недоліки тонування оптики
Тоновані ліхтарі виглядають презентабельно, тому такий спосіб затемнення оптики популярний серед автовласників. Головні переваги:
- невисока вартість;
- збільшення стійкості фар до негативного впливу навколишнього середовища.
Недоліки - трудомісткість процесу, зниження світлопропуускних характеристик, необхідність в частому коригуванні покриття, а також високий ризик пошкодження оптичних елементів при їх демонтажі або установці.
А чи дозволено затемнення фар лаком?
В Україні закон про тонування регулюється законопроектом ПДР 31.4.3. У ньому сказано, що нанесення на передню оптику тонувальних матеріалів, що знижують прозорість або світлопропускну здатність, категорично заборонено. За перше правопорушення автовласникові загрожує штраф. За друге - позбавлення прав до шести місяців. У РФ і Білорусії також передбачені штрафні санкції за тонування передніх фар. Законопроекту, який забороняє затемнення задніх ліхтарів, поки немає.
Якого кольору повинна бути оптика?
Фари автомобілів повинні відповідати кольорам, встановленим на законному рівні:
- передні і підсвічування номера - білого кольору;
- поворотники - жовтого;
- протитуманні - жовтого або білого;
- ліхтарі заднього ходу - білого;
- стоп-сигнали, а також габаритні вогні - червоного.
Закон стосується всіх машин, за винятком іноземних марок, у яких допустимо використання поворотників червоного кольору. В інших випадках колірне невідповідність загрожує автовласникові штрафними санкціями.
Дозволені засоби для тонування
Згідно із законом автовласник має право проводити тонування тільки спецзасобами з певними технічними характеристиками, які пройшли тестування. Застосування підручних засобів неприпустимо. Таким чином, затемнення фар можливо за допомогою тонувального лаку, який не змінює колір ліхтарів і плівкою із світлопропускною здатністю не менше 70%.
Категорично заборонено використання гумового покриття та тонувальних матеріалів, які не відповідають встановленим нормам. Неякісне тонування або чорний колір знижують світлопропускну здатність, що часто стає причиною дорожньо-транспортних пригод з тяжкими наслідками. Саме тому порушення пунктів правил дорожнього руху загрожує значними штрафами.
Правильна технологія тонування фар балончиком
Для роботи вам будуть потрібні тонуючий лак, малярний скотч, спирт або Уайт-Спірит, наждачний папір щільністю 1000-1500 і 2000-2500, м'яка тканина без ворсинок і ганчір'я.
Алгоритм дій:
- при фарбуванні фар ділянки, які не фарбуються обов'язково закриваються дрантям, яка фіксується малярним скотчем;
- для кращого зчеплення фарби з поверхнею зробіть матування - затирку наждачним папером;
- змийте залишки пилу серветкою, змоченою в теплій воді;
- знежирте оброблювані елементи спиртом або Уайт-спіриту та дайте фарам висохнути;
- перед початком тонування струсіть балончик протягом 2-3 хвилин, після цього приступайте до роботи;
- щоб не було патьоків і лак лягав рівномірно, тримайте руку з балоном на відстані 30 см від оброблюваного елементу;
- після нанесення першого шару дайте лаку просохнути протягом години, а потім повторіть процедуру 3 рази;
- ліхтарі обробляються лаковим покриттям тільки зовні, зсередини склад не наноситься;
- як фари повністю висохнуть (приблизно 24 години) їх можна встановлювати на місце.
Якщо покриття вийшло матовим, відполіруйте його за допомогою спеціальних поліролей або зубної пасти до блиску.
Плюси і мінуси матування
Плюси в тому, що фарба на шорстку поверхню лягає рівніше, а ризик виникнення патьоків практично виключений, проте є і мінуси. Після затірки фар наждачкою знімається захисний шар, який запобігає пошкодженню оптики. Крім того, якщо ви вирішите зняти лак, для початку доведеться скористатися розчинником, а потім покривати скло глянсовим лаковим складом, тому що без нього вони будуть матовими. Матування - необов'язкова процедура, тому багато пропускають цей крок.
Типові помилки при тонуванні
Багато автовласників припускаються помилок через свою недосвідченість, однак їх можна уникнути, ознайомившись з рекомендаціями фахівців:
- Багато фарбують оптику в вертикальному положенні, але це в переважній більшості випадків призводить до утворення розводів і патьоків. Щоб цього не сталося, наносьте лаковий склад тільки після демонтажу фар.
- Не можна проводити тонування в погано провітрюваному приміщенні. Наносьте лак на свіжому повітрі в теплу і суху погоду. Підвищена вологість негативно впливає на якість покриття.
Якщо це ваш перший досвід, для початку потренуйтеся на непотрібному знежиреному склі, а потім приступайте до фарбування фар.
Чи можна потім зняти фарбу з фар?
Видалити тонування можна протягом двох-трьох перших місяців. Для цього необхідно купити спеціальний засіб, наприклад, рідина для видалення клею від наклейок, а потім дотримуйтесь інструкції:
- Зніміть оптику.
- Нанесіть на неї спецзасіб.
- Зачекайте близько хвилини.
- Протріть фари серветкою без ворсинок.
- Якщо лак стерся в повному обсязі, можна повторити процедуру.
Видалити старе тонування, якому більше року, дуже складно і досить затратно. Якщо виникне така необхідність, краще звернутися в автосервіс. Самостійне зняття старого тонування часто призводить до утворення невиправних дефектів на поверхні оптики.
Чи варто тонувати фари?
Фарбування фар в будь-якому випадку вимагає ретельного зважування «за» і «проти». Найменша помилка призводить до зниження світлопропускних здібностей, що підвищує ризик ДТП. Перш ніж пофарбувати оптику, як слід подумайте - чи варто воно того чи ні, а потім приймайте рішення.